Подобри комуникацията значително!

Петдневно предизвикателство

от Стоян Георгиев

< Обратно към началната страница

Стоян Георгиев е семеен терапевт , създател на Semeistvo.bg и председател на “Асоциацията за инидивидуално и семейно консултиране” – организация, специализирана в работа със семейства. Често търсен е по въпроси, свързани със семейните взаимоотношения и отглеждането на децата.

Общ преглед:
Заедно ще изградим работещи механизми при комуникацията с другите!
Какво ще постигнеш:
В края на предизвикателството ще разполагаш с работещ механизъм за подобряване на комуникацията и то значително!  

Видео-обучения: 5

Вторник, 1-ви юни: Как да изясним своите очаквания с другите? SelectПокажи текста...

Ние имаме очаквания за почти всичко. Степента, до която реалността не успява да се съизмери с нашите очаквания е степента, до която ние се чувстваме разочаровани. Продължителното разочарование води до гняв, нараняване, презрение, отчаяние и разруха.

Изясняването на очакванията е в сърцевината на разрешаване на повечето проблеми с комуникацията.

Очакванията се оформят под въздействието на множество фактори: родители, ценностна система, общество, книги, публични личности и нашите собствени идеи.

Важно е да отделим време и да установим кои от тези очаквания са били и продължават да бъдат реалистични, кои можем да постигнем и как да се справим с онези, които не са се оправдали.

Думата очакване съдържа в себе си отношение на надежда и очакване за нещо добро.

Надеждата ни е необходима, защото тя ни мотивира и често ни помага да продължим напред.

Има ситуации обаче, към които ще бъде необходимо да се адаптираме и да приемем, защото е възможно да се разминават напълно с очакванията ни.

Ресурс

Да дефинираме своите очаквания

Стъпки

  • Изберете някого, с когото срещате затруднения в комуникацията;
  • Попълнете списъка с очаквания, като посочите най-много седем;
  • Отбележете кои от тях са осъществими; кои – вероятно и кои – твърдо не. 
Сряда, 2-ри юни: Малката корекция в комуникацията, която може да доведе до взаимно разбиране и осигуряване на съпричастност SelectПокажи текста...

Един от най-ключовите моменти за разрешаване на конфликти се крие в умението на всеки да валидира мнението и чувствата на другия.

Думата „валидация“ обикновено се свързва с развитието на нашите способности да валидираме чувствата и емоциите на другите.

В психологията на човешкото общуване емпатията представлява комуникирането на респект към мнението на другите, което е чуто, зачетено и прието като факт, даже и слушателят да не е съгласен с мнението на този, който говори.

Мненията на другите се третират с искрено уважение като легитимно изразяване на техните чувства без да се смятат за прищявка.

Повече за валидацията в днешното обучение…

Ресурс

Валидация

Стъпки

  • След като сте попълнили списъка с очаквания от вчерашната стъпка, идва ред на това да ги комуникирате добронамерено и спокойно!
  • Важно: ако това действие изглежда твърде смело, попълнете упражнението за себе си – най-малко ще ви помогне да се изразявате по-добре, когато комуникирате неудовлетворение с други хора.
  • Разпечатайте ресурса по-горе и се фокусирайте върху едно реалистично очакване, което да споделите. Попълнете: какво сте забелязали, какво сте почувствали и какво предпочитате (очаквате).
  • Най-важната цел в момента не е да бъдете разбрани на всяка цена, а да подобрите начина си на изразяване!
Четвъртък, 3-ти юни: Как да спрем конфликтите веднага? SelectПокажи текста...

Разногласията и дори сблъсъците не непременно са нещо лошо. Успешните личности имат търкания, спорове и разногласия.

Има огромна разлика между здравословните и нездравословните сблъсъци – интелигентните спорове се съсредоточават върху същината на проблема, докато грубите спорове се коцентрират върху личността на другия и унижават самочувствието му.

Да се научим да спорим правилно е решаващо за взаимоотношенията ни.

Почивката” (Таймаут) ни дава възможност да охладим емоциите си, да разпознаем чувствата и нуждите си, и да започнем да мислим продуктивно как да подходи към проблема.

ПРИЗНАЙ, че имаш нужда от почивка.

Ето някои белези:
– Стиснати ли са юмруците ти?
– Зачервено ли е лицето ти?
– Дишаш ли учестено?
– Пълни ли са със сълзи очите ти?
– Идва ли ти да крещиш и да хвърлиш нещо?
– Боиш ли се от другия, когато е афектиран/а?
– Чувстваш ли се емоционално затворен?

ПОИСКАЙ ПОЧИВКА. Поискай почивка, като кажеш нещо от рода на: „Твърде съм
ядосан/а, за да говоря в момента. Имам нужда от почивка. Моля те, дай ми един час, за да се успокоя и да си събера мислите.”

ОТПУСНИ СЕ И СЕ УСПОКОЙ. Поеми дълбоко въздух няколко пъти. Направи малко
упражнения или излез и се разходи. Отдели малко време за хобито си или за любимия спорт. Напиши нещо в дневника си. Прочети нещо или погледай малко телевизия.

ПОМИСЛИ ЗА ПРАКТИЧНО РЕШЕНИЕ И СЕ ВЪРНИ КЪМ РАЗГОВОРА

Ресурс

Любезни начини за отказ

Стъпки

Петък, 4-ти юни: Четири типа негативни поведения, които трябва да избегнем на всяка цена SelectПокажи текста...

Ресурс

Стилове на конфликт

Стъпки

Изгледайте обучението и си отговорете на въпроса кой стил на конфликти е най-характерен за вашите отношения?

Събота, 5-ти юни: Бързо преодоляване на най-често срещаните проблеми в комуникацията (извлечени от директната ни работа с хора) SelectПокажи текста...

Ресурс

Подобри комуникацията значително – въпроси за самооценка

Стъпки

Попълнете горния списък. Кои от предложенията са характерни за вас? В кои може да се подобрите?

Неделя, 6-ти юни: ZOOM-сесия с въпроси и отговори SelectПокажи текста...